onsdag 21. august 2013

Artsjakt i Indre Troms




663 kilometer og to nye arter...

Grenser til galskap.

Etter å ha fått eksakt lokalitet på ørekyte og abbor av Obbien, og hint om hvor det er harr så bestemte jeg meg for en tur oppover.

Planen for ørekyte var grei. Kikkmeite med krok #28 og reke. Prøvde meg med det samme jeg kom til Setermoen, men regn og vind gjorde det umulig å fiske.

Avskrev arten, og dro opp til Lortvann for å teste om aborren var mer samarbeidsvillig. Etter 4 kast satt arten.


Får en til, og den er hele 280 gram...


Været har nå blitt bedre, og jeg forlater Lortvann for å teste ørekyten en gang til.


Reke viste seg å være ubrukelig som agn, og jeg tar litt abborkjøtt i stedet.
Etter 15 minutter med micromeite, har jeg endelig et ørekytenapp, og klarer å berge den på land.


Glemte i forfjamselsen å veie den, men det viktigste er at jeg har krysset av arten. Jeg takserte fisken til 50 gram, og sportsfiskerekorden er 40 gram. Kunne jo vært gøy med en Norgesrekord.

Dro opp til Øverbygd og Fjellfroskelven for å teste harr. Regn, vind og tåke gjorde at jeg ga opp harren. Den er lite aktiv i kulden, og å lete i en ukjent elv etter fisk som står å sturer er bortkastet.

Det er harr i Nordland også, så sjansen kommer nok senere.

Stekt abbor er regnet som god mat, men jeg er ikke overbevist. Like mye bein inni som en sild og pigger som en uer. Uten et kurs i flåing av abbor er den litt vrien å få til.

Man kunne sikkert ha fått mindre igjen for 663 kilometer...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar