fredag 23. august 2013

Mitt riggsystem



Jeg har sett og prøvd et utall rigger. Noen enkle, men de fleste er unødig komplisert og lite fleksibel. Etter å ha funnet frem kystmeitesakene mine etter flere års pause så var jeg ikke fornøyd med det jeg så. Jeg satte meg derfor ned en kveld for å tenke igjennom riggene mine på nytt.

Dette er et foreløpig resultat av hva jeg har kommet til.

Her er en liste med materialer. I tillegg trengs mono tilpasset de aktuelle riggene.



svivler 80 lb +
Svivler 30 lb +
Bly med og uten breakaway
Perler
Genie Link Clip (G3002)
Genie Rig Clip (G-3001)
Genie Bent Link Clips (G3002/2)
Oval splittring
Kroker

Fortomer

Jeg knyter bare 3 typer fortomer, og de passer til alle riggene jeg bruker. 40 cm og 80 cm er basis. 180 er spesialfortom til up and over pulley. Jeg anbefaler å satse på bare 40 og 80 til man har fått taket på det.



Ingen av fortomene er eksakt like lange. Dette fikser jeg ved å lage alle rigger slik at de tilpasses fortomene. Dette gjør systemet mitt enkelt å tilpasse på fiskestedet, og knyting av rigger og fortomer går svært fort.

Når det gjelder pynt og dingeldangel på fortomene så får enhver gjøre seg opp en mening selv. Jeg liker litt bling men det er ikke sikkert fisken er enig.

Jeg har ferdige fortomer med alt fra # 6 til småflyndrer og opp til # 8/0 til steinbit og kveite, og de kan brukes på alle riggene etter behov.

Det er kun ved veldig spesielle behov at systemet mitt ikke strekker til, men som oftest vil man med litt kreativitet få det til allikevel. Hvis man ikke oppnår ønsket effekt med mitt system, så vil en tur til The rig wallet anbefales. Lasse har mer spesialiserte rigger.


Pulley rig

120 cm stamme og 80 cm fortom



Materialer

1 x Genie Link Clip (G3002)
1 x Genie Rig Clip (G-3001)
1 x svivel 80 lb eller pulley bead
2 x perler
140 cm 150 lb mono. Med 2 knuter blir rigstammen 120 cm. 

Bruker tykk mono på pulley siden den holder lenger før den må skiftes. Grunnen til at jeg har en Genie Rig Clip er fordi riggen da kan brukes som omvendt pulley og up and over pulley.

Fortomen festes i Genie Rig Clip (G-3001), blyet i Genie Link Clip (G3002) og svivelen i sjokkfortomen.



Kroken klipses ned i et Breakaway Impact Lead Gripesøkke og vi er klar til kast.


Pulley med slep

Dette er en tilpassing av en rigg jeg fant på The rig wallet.
110 cm stamme og to ganger 40 cm fortomer



Materialer

2 x Genie Link Clip (G3002)
1 x Genie Bent Link Clips (G3002/2)
3 x perler
1 x svivel 80 lb
1 x stoppknute eller glidende crimp
130 cm 120 lb mono. Med to knuter blir riggstammen 110 cm.



Nederste krok klipses i et Breakaway Impact Lead Gripesøkke, og den øverste hektes i Genie Link Clip og vi er klar til kast.


Omvendt pulley

Dette er i praksis en oppklippset boltrig/kort glidetakkel.

Man bruker pulleyriggen, men gjør følgende endringer.



I svivelen fester man en oval splittring og deretter blyet. Fortomen festes i Genie Link Clip. Kroken hektes nå i Genie Rig Clip og vi er klar til kast.


Up and over pulley

Dette er riggen til de sære og sky fiskene...

120 cm omvendt pulley og 180 cm fortom



Dette er en omvendt pulley med lengre fortom. Alt monteres som omvendt pulley, men vi legger snøret over Genie Rig Clip og klipser det ned i Breakaway Impact Lead Gripesøkke og vi er klar til kast.


Bomber rig

100 cm stamme og en 80 cm og en 40 cm fortom



Materialer

1 x Genie Link Clip (G3002)
2 x Genie Bent Link Clips (G3002/2)
2 x perler
1 x svivel 80 lb
2 x stoppknuter eller glidende crimp
120 cm 80 lb minimum. Med to knuter blir riggstammen 100 cm.

Jeg klipper ned Bent link clips slik at fortomene ikke skal henge seg opp.



Begge krokene klipses ned i Breakaway Impact Lead Gripesøkke og vi er klar til kast.


Tokroks Clipdown Paternoster

Ved å øke lengden på stammen kan man lure inn en fortom til...

100 cm stamme og 2 x 40 cm fortom



Materialer


1 x Genie Link Clip (G3002)
2 x Genie Bent Link Clips (G3002/2) 
2 x perler
1 x svivel 80 lb
2 x stoppknuter eller glidende crimp
120 cm 80 lb minimum. Med to knuter blir riggstammen 100 cm.

Jeg klipper ned den øverste Bent Link Clips, men tror ikke det er nødvendig.



Nederste krok klippses i  Breakaway Impact Lead Gripesøkke. Den øverste kroken klippses i den nederste Bent Link Clips, og vi er klar til kast.


Clipped Wessex Rig

Riggen er enda ikke testet, men bør fungere. Dette er en nedklippet versjon av Wessex rig som brukes mye i Storbritania. Med en stor krok fisket glidende og en liten som paternoster har man en god sjanse til å fange fisk uansett forhold.

Nederste krok vil alltid løse ut riktig, men er ikke helt sikker på den øverste. Et agn som lager litt motstand i vannet vil hjelpe til å dra kroken ut av rig klipset.

110 cm stamme og en 40 cm og en 80 cm fortom



Materialer


2 x Genie Link Clip (G3002)
1 x Genie Rig Clip (G-3001)
1 x Genie Bent Link Clips (G3002/2)
4 x perler
2 x stoppknuter eller glidende crimp
130 cm 80 lb minimum. Med to knuter blir riggstammen 110 cm.



Øverste krok hektes i Rig Clip. Nederste krok hektes over Bent Link Clip og ned i Breakaway Impact Lead og vi er klar til kast.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar