onsdag 24. juni 2015

Fiskekaker

Min oppskrift på fiskekaker...

Hver porsjon gir 7-8 kaker. Er ikke så nøye på størrelsen så det varierer.

Du trenger:

400 gram fersk seifilet
Ca 1/4 løk
1,5 dl melk
2 toppede teskjeer potetmel
1 ts salt
1 toppet kryddermål muskat
1 egg
Hvitpepper eller noe mer spennende du har lyst på

Alle ingredienser må være kalde. Mengde væske kan variere etter hvor fersk fisken er. Fisk mister væske når den ligger.

Brun løk og ha på pepper. Kjøl ned løken innen du begynner å steke. Jeg bruker å hive den i fryseren en stund.

Deretter er det bare å slenge alle ingrediensene i en hurtigmikser i 15-20 sekunder. Du ser når farsen begynner å bli tykkere.

Stek deretter kakene i godt med margarin. Jeg bruker en øse til å forme kakene.


Det er ikke nøye hvordan de ser ut...

Etterhvert som jeg steker legger jeg de ferdige kakene på et stekebrett. Når alle er ferdige ettersteker jeg i ovnen på 150 grader en liten stund.



Hvis man heller vil ha fiskepudding så fyller man farsen i en godt smurt brødform og steker den i vannbad på 150 grader i en time. Har brukt to porsjoner pr brødform med de formene jeg har.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar