onsdag 15. juli 2015

Mistet storfisk og nye arter


Var en tur å så etter sjøørret men ugunstig vind og makrell gjorde det vanskelig. Fikk et par makreller oppimot kiloet som så ut til å kunne egne seg til mat.

Ut fra ingenting får jeg et kjempenapp tett ved land og et horribelt utras følger. Jeg strammer bremsen så mye jeg tørr for ikke å bli fri for snøre.

Fisken kommer et par ganger nærme land men jeg får ikke sett den før nye utras kommer. Etter ca 15 minutter er det brått slapt i andre enden og det viser seg at snappvirvelen har røket..

Kunne i det minste ha kommet så nær land at jeg hadde fått sett hva det var. Har både storsei og kveite på sjøørretstangen fra før men ingenting i nærheten av dette.

For å dempe skuffelsen dro jeg inn til en kjent sjøørretplass i området og her møtte jeg Lars Blomberg som guidet turister. De hadde nettopp fått en pukkellaks.


Stygg fisk, men litt gøy å se den.

Nå hadde de oppdaget en sildestim tett ved land og drev å kastet flue på dem. Jeg manglet dokumentasjon på arten og ble derfor der til de var ferdig.

Etter litt prøving og feiling endte jeg opp med en 4 grams Panter Martin på ultralettstangen.


Silden tok gjerne en spinner og ny art var dokumentert.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar