torsdag 24. desember 2015

Fluedupp 2

Hvordan skal den rigges?

Selv liker jeg å gjøre det så enkelt som mulig. Minst mulig overtro og mest mulig praktisk tilnærming gir mest fiskeglede og mest fangst på lang sikt.

Bombarda og lignende dupper er overlegne og jeg vil anbefale alle å ha et par intermediate (saktesynkende) i fiskebagen.

Selve riggingen gjør jeg slik:

Først knyter jeg på en fortom på et par meter som er sterkere en fortomen jeg ville brukt til slukfiske. Dette fordi bombardaen skal gli på fortomen og vi vil ha litt ekstra slitasjemotstand.

Deretter trer jeg fortomen igjennom bombardaen fra antennesiden. Antennen er i lengste laget og kan kuttes litt for å avhjelpe transport uten at det går nevneverdig ut over kastelengde og presisjon.

Nå trer jeg på en gummiperle og knyter på en svivel. Gummikulen skal beskytte knuten fra bombardaen og du vil ikke slurve her.

I andre enden av svivelen skal man så knyte fluefortomen. Den skal ikke være lengre en stangen selv om man kan se overbevisende argument på nett om at man skal opp i 6 meter eller mer. Dette er bare tull. Du hverken kaster lengre eller får mer fisk med en lang fortom. Tvert om så er fisk som jakter nyskjerrig på bombardaen og angriper den titt og ofte. Den største fordelen med kort fortom er når man skal lande fisk. Man slipper å stå med bombardaen i stangtuppen mens fisken enda er midtfjords...

I enden har man en flue. Normalt en streamer eller våtflue men reker og imitasjoner bør ikke være uprøvd.

Selv har jeg mest suksess med Mickey Finn og Hvit Pain på vinteren mens jeg enda ikke har god nok statistikk for sommerfiske til at jeg vet om noe fungerer bedre en noe annet.

Etter fisk som jakter aktivt i øvre vannlag så har denne fiskemetoden helt klart vært mye mer effektivt en sluk. Både sei, lyr og sjøørret tar flue uten å nøle.

Vil man utvide fiskehorisonten sin er dette en fiskemetode som bør være i arsenalet...


><((((*>     ><(((*>


Fisketeknikk

Selv fisker jeg svært sakte med korte stopp innimellom men det er viktig å variere. Lengre stopp for så å sveive raskt inn har trigget lyr flere ganger. Sjøørret får jeg ofte med korte raske rykk.

Se for deg bevegelsen til aktuelle byttedyr fluen din kan imitere. En liten fisk svømmer sjelden fort og i jevnt tempo men sakte med små pauser. Andre står stille lenge for så å gjøre raske utfall. Dette er noe større fisk vet og de ser etter bytter som oppfører seg slik de forventer.

<*)))><



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar